tisdag 26 maj 2015

Tänk efter 6:2

T1 Hur kan du kontrollera om x = 6 är lösning till ekvationen 8 + x = 13?
Hur tänker du när du löser ekvationerna

x=6
8+x = 13
8+6 = 13 (fel)
8+6 = 14
13-8 = 5 
Svar: x=5

Jag tänker att x är 6 så då byter jag ut x mot 6 i hela uträkningen. 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
T2
a x + 7 = 21
21-7=14 
Svar: x=14
b x – 8 = 20
20+8=28

Svar: x=28
c 6x = 18
18/6=3
Svar: x=3

d x3 = 10
10*3=30
Svar: x=30
För att veta vad x är så måste jag få x för sig själv. Då är det lättast att räkna bort det andra för då är det bara x kvar och då vet man vad det är.
---------------------------------------------------------------------------------------------
T3
a 2x + 3 = 15
12/2=6
b x4 – 2 = 3
3+2=5
5*4=20
Svar: x=20
Här finns det flera x och andra tal. Så jag börjar med att räkna bort det som inte har med x att göra(på samma sätt som på T2). Men efter det så måste man tänka på hur många x det finns så får man rätt svar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
T4  Detta är början på ett mönster med 
kulor. Uttrycket 3n + 2 visar hur 
många kulor det sammanlagt 
behövs till n st röda kulor.
Bild: Kulor.
a Arvid har 20 röda kulor i sitt mönster. Hur många har han sammanlagt?
20 röda kulor
3*20+2=60+2=62
Svar: 62
b Ebba har sammanlagt 47 kulor i sitt mönster och påstår att det finns 15 röda kulor i hennes mönster. Visa om Ebba har rätt.
47 kulor
3*15+2=47
47-2=45
45/3=15
.Svar: Ja hon har rätt eftersom det finns 15 röda kulor 
c Leo har sammanlagt 101 kulor. Hur många röda kulor finns i hans mönster?
101 kulor
101-2=99
99/3=33
Svar: 33 röda kulor