Antonio Salieri (1750-1825)
Välja en kompositör och med egna ord berätta om hans/hennes liv och nämna någon komposition som han/hon har skrivit.
Antonio Salieri studerade redan som ung. Först var han i Venedig hos tex sin äldre bror Francesco Salieri. Han var en violist och kompositör. När han var 16 år åkte han till Wien och blev Christoph Willibald Glucka elev och ansågs även vara hans arvtagare. Eftersom han var italienare skrev han det mesta av sin musik i italiensk bel canto, det var modet i Wien i närmare hundra år. Antonio Salieri var en skicklig kompositör och god musiker. Han var som bäst i den franska Tarare och i ouvertyren (inledningen) till La grotta di trofonio i vilken han når upp till Mozarts nivå. Under en lång tid var Salieri en viktig roll i Wiens musikliv. Några andra av hans kända verk är trollflöjten, eine klene nacht musik och Armida.
För att ha möjlighet att nå högre bedömning kan du också:
- Beskriva det som är typiskt för musiken från din kompositörs epok och jämföra med musiken från en annan epok. Berätta med dina egna ord om det som är speciellt för de båda epokerna och förklara några begrepp och företeelser som är utmärkande för de aktuella epokerna. Hur kan man höra/märka på musiken när den kom till? Mer information som kan vara bra att ha när man ska jämföra epoker finner du här:
Wienklassicismen brukar man räkna börjar under halva 1700-talet och slutar en fjärdedel in på 1800-talet. Namnet har den fått eftersom de flesta kompositörerna bodde där. Några kända kompositörer från wienklassicismen är Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart men man brukar även räkna in Ludwig van Beethoven. Hans tidigare verk brukar räknas in på wienklassicismen medan hans senare verk räknas till romantiken som är den epok som kommer efteråt.
Under wienklassicismen komponerades styckena inte på samma sätt som de hade gjort tidigare. Nu använde man sig utav en framträdande melodi istället för att ha flera stycken melodistämmor som man hade haft innan. Verken delades även in i block med olika sinnesstämningar. Under wienklassicismen utvecklades den moderna symfonin och det var under denna tiden som orkestern fick det utseende som den även har idag. Man kom även på sonatformen. Då ska första satsen se ut på ett speciellt sätt. Den bestod av tre olika delar, exposition, genomföring och återtagning. Expositionen presenterar två olika melodier eller teman. I genomföranden ska kompositören visa sin skicklighet. Under den delen ska dem använda de tidigare melodierna på ett så fantasirikt sätt som möjligt. I den sista delen, återtagningen, upprepar man expositionen. Som en avslutning burkar man ha en coda som betyder svans.
Om man jämför med barocken som var epoken innan så finns det en del skillnader. En skillnad är att då hade man en stämning genom hela låten och det väldigt sällsynt att detta bröts. Så var det inte under epoken efter, då behövde det inte vara samma stämning under ett helt stycke utav det kunde variera. En annan skillnad var att under barocken så var melodin svår att komma ihåg. Melodin spelades ofta flera gånger men den utvecklades och knöts ihop om och om igen. Men under Wienklassicismen var det mycket lättare att hänga med i melodierna och det går att nynna på om man vill. Även rytmen skilde sig. Under barocken var det samma rytm genom hela låten medan det kunde byta flera gånger under verken som skapades under Wienklassicismen.
• Beskriva det musikaliska händelseförloppet i någon/några av din kompositörs verk. Du kan välja att beskriva verket utifrån kompositionsformen och berätta när man t.ex. kan höra olika teman mm. Du kan också välja att beskriva en komposition som är skriven som programmusik och då berätta om vad kompositören vill skildra med sin musik. Vilket du än väljer så behöver du länka till t ex ett YouTube-klipp och ange i klippet( t ex 2:04) när man kan höra det du vill beskriva.
0.00 - Från början spelar fler stråkinstrument. De spelar en ganska långsam och lugnt.
0.23 - Musiken ändras och ett ännu ett instrument kommer in. Dessutom börjar musiken byggas upp mer och mer. Efter ett tag börjar även musiken få en tydligare melodi.
1.10- Där börjar stråkarna ta i mer och det bygger upp musiken inför en mer dramatisk del.
1.43- Den dramatiska delen kommer plötsligt in och musiken bli snabbare. Der är även fler instrument som inte spelar likadant längre utan började spela mer för sig själv.
2.10- Musikens melodi blir mycket snabbare och man får mer utav en stressad känsla.
2.24 -Den stressade känslan övergår mer till glädje och musiken bli mer glad.
2.34 -Musiken bli lite tyngre igen men har fortfarande kvar den glada känslan i bakgrunden.
2.55 Melodin blir snabbare och nästan som trappsteg. Tonerna sjunker lite mer för varje ton, nästan som man tar ett steg längre ner i trappan hela tiden.
3.15- Nu bli musiken tystare och den mäktiga biten tar slut. Istället blir musiken försiktig och svag.
3.47- Styrkan i musiken kommer tillbaka och bli snabb och stressig igen. Det är ganska likt den delen som var runt 2.10 men denna är lite högre ton och ljusare melodi.
4.06- Tonerna bli längre samtidigt som en melodi spelas starkare i bakgrunden.
4.14- Snabbheten i musiken ökar och takten bli snabbare. Musiken trappas upp ett tag men sedan går den neråt igen och börjar bli lugnare.
4.35- Det bli tyst och sedan börjar som en ny låt med helt annan känsla, takt och styrka. Nu bli den istället väldigt lugn och harmonisk. Den har en skön och ganska fridfull melodi.
5.05- Istället för att musiken fortsätter vara lugn övergår den istället till en lite mer stark och tempot blir lite snabbare. Men den är fortfarande lugn och stillsam. Tillslut avtar musiken långsamt och låten är slut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar